Alapitók
2005.04.25. 16:09
Sipos Attila
Sipos Attila fotós-operatőr írása nyomán
festette Lakatos Tamás
Sokszor néz és nem lát az ember
A fotó költői vízió.
A fotós feladata, hogy láttasson, mivel más a szeme.
Minden fotósban ott lakozik egy festő, egy költő,….
Amit nem szoktunk meg, arra meg kell tanítani a
szemünket.
Absztrahálunk.
Az embernek az ember adja meg a léptéket.
Az ember a természet része.
Elvont művészet: metafizika.
Milyen szép a világ, milyen szép az ember.
Milyen szép a nő, és milyen szép a szerelem.
A fotóst az érzelem irányítja. S vakon szeret.
Mi döntjük el, hogy mi a szép, s a szemben válik széppé.
A fényképész tovább lép a képnél.
A kép és a cím kapcsolata. Esztétika és tartalom.
Természeti katasztrófa a szépség érzetét kelti.
Az, amit szépnek érzünk, a történelmünk,
fejlődésünk hatására változik.
Megtanultam nyitott szemmel 360°-ban látni.
A művészet lényege: fokozza a spontaneitást.
Az emberek jobban megértik, hogy mit veszíthetnek.
Sipos Attila, a közismert határvárosi fotográfus és videós
1958-ban Vízőtő jegyben született Nyírbátorban, de 8 éves korom óta Záhonyban él.
Nő, két leánygyermekére (21, illetve 17 évesek) nagyon büszke. Első és eleddig egyetlen munkahelye: a MÁV.
Szenvedélyéről így vall:- Diákként, majd később vasutasként is foglalkoztattak a vizuális kifejezés eszközei, lehetőségei. Közel két évtizede abba a szerencsés helyzetbe kerültem, hogy hivatásszerűen foglalkozhatok e műfajjal.
Tudatos önképzés
A fotózás, videózás nemcsak egyfajta látás- és kifejezésmód számomra, hanem kikapcsolódás, szórakozás, s az érzelmi-hangulati feltöltődés nélkülözhetetlen eszköze. A fényképezésben 16 évesen a színes diaképek jelentették az első állomást, majd igyekeztem a képszerkesztéstől a laborásásig sok mindent elsajátítani.
Számos képem megjelent a Kelet-Magyarországban, a Népszabadságban, az üzemi és helyi lapokban. A szakmai bírálatok késztettek a tudatos önképzésre. Fekete-fehér képeim sikerei nyomán kaptam lehetőséget munkahelyemen a videooperatőri feladatokra.
Közép-, majd felsőfokú video-műsorgyártó, operatőr és műsorszerkesztői stúdiumot végeztem. Sokat köszönhetek Háda Zoltánnak, valamint neves tanáraimnak: dr. Buglya Sándornak és Péterffy Andrásnak, Réz András filmesztétának,
Sikerek és körképek
Az első jelentősebb fesztiválsikereket 1993-ban a csengeri Megyei Videoszemlén értem el, ahol több művemet díjazták:(Az utolsó katona a megyét legjobban bemutató film. További elismeréseim: zsűri díja (Hajdúböszörmény), 1995-ben a Közösségi Televíziók II. Filmszemlén Korkép kategória szerzőtársammal Mihályfy Lászlóval 1. helyezést értünk el (Lakitelek), Változást szemlélve III. helyezet Csenger, Ro-La című filmemnek ítélték a legjobb operatőr címet is. Az utolsó katona című filmemet azóta, MTV, a Duna TV és a TV2 is vetítette, valamint Németországban is lejátszották.
Elsőként én készítettem légifelvételeket a záhonyi átrakókörzetről.
Több nagysikerű vasúti filmet készítettem, melyek közel 50 országba jutottak el. Elkészítettem az átrakókörzet monumentális panorámaképét, valamint Záhony közel 10 méter hosszú körpanorámáját.
1995-ben nagysikerű fotó kiállítást rendeztem Folyótól-„tengerig” címmel Battyányi Andrea versasszociációival. Természeti felvételeimmel és Székely Erzsébet versasszociációival bemutattuk Tiszai ősz , a Tiszai alkony, a Téli Tisza, a Tavaszi Tisza varázslatos világát- eddig 20 helyszínen. 1999-ben elvégeztem a Digitális színvilág-tanfolyamot, mely felkészített a mostani Körpanoráma- hármas elkészítésére.
2002-ben barátaimmal megalakítottuk a Tiszakönyök Művészeti és Kulturális Egyesület, amely évek óta jelentkezik a Tiszakönyök Tükre című művészeti lappal. Kovács Bertalan újságíró
|